Feb 11 2012

Ännu en lugn morgon i fotbollens tecken

Western Geco är företaget som chartrar Ocean Odyssey av Remøy och dom tycker att vi lämnar ifrån oss alldeles för mycket sludge (spill-olja,fett och länsvatten) för leverans till land, dom har därför beslutat att vi ska börja bränna sludge i incineratorn.

Detta har vi också gjort med blandat resultat och eftersom det mest är vatten vi producerar måste vi stöd-elda med diesel och det kostar som bekant pengar. Nu är det ju inte jag som betalar detta kalas men det känns ändå inte helt rätt att elda upp 450 liter diesel för att bli av med 200 liter sludge.

Jag gick med mina bekymmer till min Chief som dom flesta av er känner till och undrade om man kanske inte kunde försöka sig på att optimera förbränningen genom att ställa upp lufttrycket på den insprutade sludgen och därigenom förbättra atomiseringen/spridningen, men där fick jag ett blankt nej. Man ska inte röra saker som fungerar heter det ju, men i det här fallet tyckte jag inte att det fungerade så speciellt bra så jag bestämde mig för att experimentera lite ändå.

Resultatet blev att vi brände upp en tank med 500 liter sludge på 9 timmar jämfört med 300liter på 16 timmar och att vi bara förbrukade ca 40 liter diesel istället.

Chiefen vet fortfarande inte om att jag har gjort några justeringar utan tror helt enkelt att incineratorn plötsligt blev effektivare av sig själv och så får det förbli.

Western Geco sparar in ca 400 dollar per dag och jag en massa onödigt arbete :)

Så i natt/morse har jag haft det lugnt och skönt utan att behöva springa och kolla till incineratorn stup i kvarten och dessutom är det ju lördag vilket betyder fotboll, vilket i sin tur betyder Chief-fritt fram till lunch.


Feb 8 2012

Ständigt på väg?

Jag har nu lagt ut ett schema på när jag jobbar och när jag är hemma, ni hittar det under Kalender om ni är intresserade.

När jag satt här och uppdaterade min kalender så kom jag fram till att jag spenderar nästan en månads tid varje år på att sitta i flygplanstolar, stolar i vänthallar och sängar på hotell. 672 timmar per år spenderar jag på att åka fram och tillbaka till jobbet, slår man sedan ut det på antal resor jag gör så har jag ett pendlingsavstånd på 61 timmar och 6 minuter enkel väg.

Jämför man sedan med en stockholmare som sitter i bilkö 2-3 timmar per dag så känns livet genast lite lättare eftersom det med lite slarvig huvudräkning borde ge en årlig pendlingstid på ca 520-750 timmar.

Det jag ville komma till är i alla fall att vi människor lägger ner väldigt stor del av våra jordeliga liv på att vara på väg någonstans.


Feb 4 2012

Semester, rue Bourbon och tillbaka i verkligheten.

Så var man tillbaka i verkligheten igen efter en helt fantastisk ledighet i New Orleans, Memphis, Chicago och Nättraby.

Jag blev mött på flygplatsen av en rödhårig donna som enligt min avlösare Jens ”hoppade upp och ner på stället när helikoptern landade” :)

Vi spenderade 6 dagar i New Orleans med en massa god cajun-mat och många kalla öl  (även en hel del bloody mary för min del), under vår vistelse lyckades vi hinna med ett besök på plantagen, en kort visit hos aligatorerna i träsken, åka cykeltaxi, kolla in husen i Garden District och sist men inte minst bli av med min plånbok.

Efter dessa strapatser tog vi tåget till Memphis för att hälsa på Elvis, Tor och Marilyn. Det blev en ganska lång dag på Graceland och ändå hann vi inte med allt. Dagen avslutades på ett blues-hak innan tåget gick vidare till Chicago.

Väl ombord på tåget upptäckte vi att vi inte hade några biljetter, och även om vi fanns registrerade i deras datorer så skulle vi bli tvungna att lösa nya biljetter :( men som tur för oss så tyckte konduktörerna synd om oss och lät saken bero.

I Chicago åkte vi en guidad tur  med buss, gick och shoppade lite och käkade på Weber Restaurant.

Flygning till Ronneby med 8 timmars väntan på Arlanda sen hem till huset.

Hemma flöt allt på som vanligt bara lite mer stressat (mycket saker och många personer att hinna med på kort tid).

Påmönstring planerad som vanligt: flyg till stockholm – 4 timmars sömn på hotell – flyg till Frankfurt – fastna i säkerhetskontroll – springa till gaten – 10 timmars flygning till Houston – fastna i säkerhetskontroll – springa till gaten – 2 ,5 timmars flygning till New Orleans – buss till hotellet – äta, handla och sova i 4 timmar – helikopter ut till båten – gå på första vakten.

Men inte den här gången, fram till frankfurt flöt allt på som vanligt men där hör och häpna så kom jag igenom säkerhetskontrollen på mindre än fem minuter. Helt plötsligt hade jag nästan två timmar att slå ihjäl på flygplatsen. Likadant i Houston, säkerhetskontroll/immigration var färdigt på under en timme.

När jag väl kommer till hotellet får jag reda på att jag ska ut med andra helikoptern vilket ger mig ca 4 timmar extra sömn, underbart!

Utvilad stiger jag upp kl 07.00 går en runda i området och käkar lite frukost, kommer tillbaka till hotellet och får reda på att flygningen är inställd pga dimma.

Jag, André, Helge och Patit och Neal tar oss ner till centrum för att inmundiga en lätt måltid i form av musslor, alligator och räkor, till detta en hel del vin och öl.

Efter en lång dag och en kort natt stiger jag upp kl 04.45 med skallebank och Sahara i munnen, flyger ut till båten och går på passets första vakt.

Tillbaka i verkligheten.