Jan 6 2012

Helikoptern försenad

Som vanligt när jag ska mönstra av så strular något, den här gången har helikoptern blivit försenad pga dimma.

Det blir väl bara att ta sig ner till gruvan igen och lösa lite soduko :)

En helvetes tur att jag inte förbeställde taxi till hotellet i alla fall.


Jan 6 2012

Inloggning webmail

Jag har uppdaterat inloggningssidan till webmailen så nu ska allt fungera igen.

Ni kommer ha möjlighet att använda er av det gamla gränssnittet ett tag till genom att välja squirrelmail i rulllisten.

Jag vet inte hur länge surftown har tänkt att stödja squirrelmail dock, så det kan vara en bra idé att titta lite på surftown webmail.

Ni kommer ett tag framöver kunna köra dom båda klienterna parallellt medans ni vänjer er.

Har ni några frågor så är det ju bara att ringa.

Over & Out


Jan 6 2012

Crew Change day!!

Äntligen är den här, Crew-change day.

När jag stiger upp kl 03.50 (10.50 svensk tid)  imorgon bitti har jag bara 4 timmar och 30 min kvar att jobba innan det är dags att vandra upp på bryggan för ett toolbox-möte (ett slags briefing) och 30-45 minuter därefter så landar förhoppningsvis helikoptern.

Den känsla som infinner sig när man väl sitter i helikoptern och ser Ocean Odyssey försvinna bakom sig är helt obeskrivlig.

Inte så att jag vantrivs så fruktansvärt med mitt jobb eller arbetskamrater men det är ju trots allt ledigheten som är det bästa med att jobba till sjöss. Sen finns ju Emma därhemma (just den här gången hoppas jag ju att hon inte är det) och familj och kompisar som man inte har träffat på ett bra tag.

Det här passet ombord har varit ett exceptionellt bra pass, inga stora incidenter men ändå mycket att göra. Tiden har flutit på och vi har haft det lagom varmt, dessutom så har vi ju  i alla fall haft två dagar med riktigt bra mat.

Det var väl allt för det här passet men jag är tillbaks om lite mindre än fyra veckor igen.


Jan 2 2012

Jag är ganska bra på att dricka öl – och om 3 dagar är det dags

Känner igen mig lite :)

I wasn’t born for diggin deep holes
I’m not made for pavin long roads
I aint cut out to climb high line poles
But I’m pretty good at drinkin beer

I’m not the type to work in a bank
I’m no good at slappin on paint
Don’t have a knack for makin motors crank, no
But I’m pretty good at drinkin beer

So hand me one more
That’s what I’m here for
I’m built for having a ball
I love the nightlife
I love my budlight
I like ‘em cold and tall

I aint much for mowin thick grass
I’m too slow for workin’ too fast
I don’t do windows so honey don’t ask
But I’m pretty good at drinkin’ beer

A go getter maybe I’m not
I’m not known for doin’ a lot
But I do my best work when the weather’s hot
I’m pretty good at drinkin’ beer

So hand me one more
That’s what I’m here for
I’m built for having a ball
I love the nightlife
I love my budlight
I like ‘em cold and tall

I wasn’t born for diggin deep holes
I’m not made for pavin long roads
I aint cut out to climb high line poles
But I’m pretty good at drinkin beer
I’m pretty good at drinkin beer

Pretty good at drinking beer by Billy Currington


Jan 2 2012

Norsk smörkris – Dagens I-landsproblem?

Smörkrisen i norge måste vara 2011 års största skämt.

Av allt som händer runt om i världen just nu med den arabiska våren, Kim Jong Ils död och mycket annat så har lite fått så mycket uppmärksamhet som att dom nordiska Shejkerna inte får tag på smör att ha på brödet.

Var ligger nyhetsvärdet i att affärer i landet där för lite sen världens största massmord (utfört av en enskild person) ägde rum inte har tillräckligt med animaliskt fett i lagerhyllorna.

Att kalla detta för en kris dessutom när fettman i Skandinavien de facto klassas som en folksjukdom.

Vi kanske skulle behöva en smörkris i Sverige också.